Är Microsoft Fabric ett generationsskifte eller ytterligare ett alternativ?
Det digitala landskapet genomgår ständiga förändringar och ett av de senaste tillskotten på marknaden från Microsoft är Fabric. Microsoft beskriver Fabric som en ”allt-i-allt” lösning där allt finns samlat på ett ställe, vilket ska effektivisera och förenkla analysbehoven. Detta har väckt intresse och skapat spekulationer om det är ett generationsskifte eller endast utgör ytterligare ett alternativ i den snabbt växande teknikvärlden.
Det är inte första gången Microsoft gör något liknande, för ca 7 år gjorde de samma sak sedan genom att samla Power Query, Power View och Power Pivot under samma Power BI–paraply. Ett annat exempel är Azure Synapse där man hade för avsikt att kombinera datalagring, integrationer, datavetenskap och strömmande data under ett och samma tak. Fabric blir ytterligare ett steg i den utvecklingen där man tar mycket av det som tidigare innefattats av Azure Synapse och kombinerar det med ett väl etablerat visualiseringsverktyg, Power BI.
Spana gärna in Attollos tidigare artikel för att bättre förstå vad Fabric är.
Hur jämför sig Microsoft Fabric med andra analysplattformar?
Enkelhet - Fabric ska gå snabbt och enkelt att sätta upp och distribuera lösningar, vilket eliminerar behovet konfigurera och underhålla infrastruktur. Alla funktioner är lättillgängliga genom en enda webbportal.
”Allt i Allt” - Fabric täcker behoven av slutlig analys, från dataintegration till modellering, visualisering, analys och AI/ML-operationer. Detta ger en konkurrensfördel genom att erbjuda en heltäckande lösning för dataanalys Samarbete – dataingenjörer, arkitekter, analytiker och affärsanvändare kan samarbeta på en och samma plattform. Detta främjar en öppen och effektiv arbetsmiljö där olika team kan bidra till och dra nytta av en gemensam plattform.
Governance – Fabric etablerar en enda sanning med enhetliga styrningsfunktioner som säkerställer datakvalitet, säkerhet, integritet, överensstämmelse och åtkomstkontroll.
Innovation – Flera lager av plattformen bygger på och är integrerad med Generativ AI. Microsofts Co-Pilot är ett exempel på detta där AI ska underlätta förståelsen och transformeringen av det underliggande datat, oberoende av vad för roll slutanvändaren har.
Öppenhet - OneLake, den primära datalaken, använder öppna format som Parquet och samverkar med andra molntjänster. OneLake ska ses som den enda lagringsplatsen för en organisations data och på det sättet ska allt bli samlat på ett ställe och därigenom tillgängligt för alla (som har rättigheter att se).
Kommer Microsft Fabric ersätta andra analysplattformar?
Introduktionen av Fabric på marknaden kommer inte leda till att andra plattformar slutar utvecklas. Genom att integrera olika verktyg och tjänster under ett paraply tillåter dock Fabric organisationer att fokusera på resultaten snarare än komplexiteten i tekniken. Det förenklar uppsättningen av en analysplattform genom att tillhandahålla alla delar på ett och samma ställe. Plattformen skapar således en enhetlig miljö, men å andra sidan kan övergången till Fabric kräva betydande resurser och anpassning av befintliga system.
Vår slutsats - Ännu ett alternativ, men inte ett självklart val
I dagsläget är det inte självklart att Fabric utgör det ultimata valet för en helhetslösning inom analytics. Beroende på hur företagets specifika behov och befintlig teknisk infrastruktur ser ut finns det olika alternativ. Antingen kan man välja att ha sin lösning helt utanför Fabric, enbart i Fabric, eller i en kombination av båda.
Det förblir därmed en viktig övning att utifrån den aktuella kontexten noga överväga för- och nackdelar utifrån ett tekniskt perspektiv, men också från ett kostnadsperspektiv. Hur väl passar ens organisation in i den licensmodell som Fabric bygger på?
Utvecklingen av Fabric spås ske i rask takt men än är inte alla delar på plats. I dagsläget bör Fabric snarare ses som ett nytt alternativ än ett självklart val för en ny implementation.
Vi på Attollo hjälper gärna till att bistå och erbjuda expertis för att säkerställa att ni når det mest fördelaktiga beslutet för era specifika behov och mål.