I maj besökte våra Attollokollegor Viktor Åberg och Aron Hennedal Gartner Data & Analytics Summit i London för att ta del av den senaste utvecklingen och trenderna inom branschen. Det var ett par fullspäckade dagar och bland annat släppte Microsoft sin nyhet Microsoft Fabric mitt under konferensen.
På Attollo har vi har identifierat fyra stora "take-aways" från konferensen:
- Data mesh, Data Fabric och Microsoft Fabric
- "People"-delen av D&A
- Generativa modeller (AI)
- Data management, data quality & data observability
I det här inlägget pratar vi om Data mesh, Data Fabric och den nya produkten Microsoft Fabric.
De plattformar och koncept för Data & Analytics (D&A) som Gartner ser som framtiden är främst Data Fabric, Data Mesh och Data Lakehouse. Dessa har gemensamt att de alla bygger på en kombination av investeringar i både teknik och företagets organisation. Genom att sprida och aktivt flytta kunnandet och bearbetandet av data från ett centralt team ut till avdelningar, gers man möjlighet till bättre datakvalitet. Samtidigt ställer det nya krav på organisationen och ger upphov till nya roller. Anställda som tidigare varit konsumenter av data är nu också producenter och bearbetare. Vägen till en data-driven organisation är genom teknik, men valet av teknik måste göras med hänsyn till dess lättillgänglighet och nivån på data-kunskap i organisationen.
I det här gränslandet mellan gårdagens centraliserade D&A-team och framtidens komplett data-drivna organisation har Microsoft nyligen släppt en beta-version av den nya produkten Fabric. Video-delningssiter och sociala medier formligen svämmar över av introduktioner till verktyget och tips och trix. Microsoft har till viss del vänt på sina koncept och gjort ett utvecklingsgränssnitt för "backend"-delar (databas, datalake, compute, storage) i samma anda som sin "frontend" (Power BI, semantisk modell). Det verkligt nya är att allt är samlat under ett paraply och gemensamt gränsnitt, vilket passar den nya framtiden väl - alla får vara med och bygga de nya lösningarna - många olika kunskaper och bakgrunder kan bidra till något gemensamt.
Fabric innehåller flera delar, eller "experiences" i Fabric-lingo. Genom en anpassning av den redan etablerade produkten Synapse Analytics, kan man i Fabric jobba med data engineering, data warehousing, data science och även hämta in och analysera strömmande data. Det finns även en integrerad variant av Data Factory för orkestrering och transformering samt givetvis Power BI för visualsering av data i rapporter och dashboards. Alltihop lagras i en gemensam datalake som döpts till OneLake. Visionen är att OneLake ska fungera som en OneDrive för Data & Analytics - en gemensam plats för all data, men där bearbetning och konsumption kan ske distribuerat och på olika sätt.
På Attollo är vi självklart med och testar, utvärderar och diskuterar Microsoft Fabric. I veckan hade vi det första interna seminariet och vi ser fram emot att se förändringar och förbättringar allteftersom produkten kommer ut ur beta. Vi ser stora möjligheter med OneLake-konceptet där all data sparas på en gemensam plats, behandlas på olika sätt i datalakes och data warehouses, men administreras genom en övergripande enhetlig portal. Hör gärna av er om ni är nyfikna på vår syn och hur det nya relaterar till de mer traditionella värdena inom Data & Analytics.