I maj besökte våra Attollokollegor Viktor Åberg och Aron Hennerdal Gartner Data & Analytics Summit i London för att ta del av den senaste utvecklingen och trenderna inom branschen. Dagar var fulla av seminarier och samtal om strategi och framtid inom Data, Analytics och Business Intelligence.
På Attollo har vi har identifierat fyra stora "take-aways" från konferensen:
- Data mesh, Data Fabric och Microsoft Fabric
- "People"-delen av D&A
- Generativa modeller (AI)
- Data management, data quality & data observability
I det här inlägget pratar vi om "People"-delen av D&A, det vill säga utmaningen i att inte bara ta fram tekniska lösningar utan också anpassa dem till den organisation som ska använda den och finna acceptans för den i verksamheten.
Marknaden har under en längre tid pratat mycket om den tekniska plattformen som möjliggörare, t. ex. genom Hybrid Cloud och olika varianter av Lakehouse-arkitektur, men har nu istället vänt blicken mot att fokusera på hur organisation och kultur kan bidra till att ett företag lyckas bli en mer datadriven organisation.
I det digitala transformationsarbetet har många skapat en data-organisation och tillsatt en Chief Data & Analytics Officer (CDAO), men enligt Gartner är det bara ca 30% av alla företag som lyckad få ut ett värde av sina satsningar inom D&A. CDAO-rollen är hårt pressad och enligt en Gartner-studie från 2017 stannar en CDAO endast mellan 2,4 och 2,6 år innan man av olika anledningar rör sig till nästa uppdrag.
För att lyckas med sitt D&A-arbete är det därmed viktigt att koppla ihop teknologin med verksamheten, så att man kan påvisa en affärsnytta i de ibland dyra satsningarna som görs. Istället för att fortsätta investera i nya plattformar kanske fokus ska ligga på att bygga upp förståelse och engagemang i verksamheten? Idén är att alla kan och bör hjälpa till att driva adoptionen av D&A inom organisationen.
På Attollo ser vi det här som en nygammal utmaning - det har alltid krävts extra ansträngning att få teknik och verksamhet att passa ihop, och det är och förblir viktigt att "tala samma språk" som den mottagande organisationen i ett D&A-projekt. Gartner fokuserar på beslutsfattande och introducerar termen "decision intelligence" för det arbete som ligger till grund för data-drivna beslut i en organisation. Även här känner vi igen frågeställningar från förr; det är inte för inte som man ofta pratar om "beslutsstöd" på svenska.
Kanske är det verkligt nya att det här fokuset numera även gäller för moln-teknik och molnplattformar? Här har stora framsteg gjorts i teknik och här handlar det numera om att välja plattform och verktyg som passar sin organisation och kultur utifrån ett svår-överskådligt utbud, snarare än att välja en teknik som är beprövad och fungerar, för beprövade tekniker och produkter finns det gott om.
Även i vårt eget arbete är det tydligt att teknik bara är en del av helheten. På Attollo har vi sen en tid tillbaka börjat att i ord och processer formulera vårt mål att vara en bättre partner för våra kunder genom att leverera mer än bara konsult-timmar och Analytics-plattformar. Vi kallar det här idealet att vara en "Trusted Advisor" för en kund. Vi har sedan länge märkt att resultatet blir bättre om vi får vara med tidigt i Data & Analytics-resan i ett mer långsiktigt samarbete. Fokus skiftas från konsult-CV och fakturerade timmar till begrepp som rådgivning, teknikval, implementation, utbildning, inspiration, affärsnytta. Hör gärna av er så vi kan prata om vad det här skulle innebära hos er organisation!