Våra Attollokollegor Momina, Jacob och Erik är nyss hemkomna från Seattle och årets PASS Data Summit, den största konferensen om Microsoft-produkter inom data. PASS är en 5 dagar lång konferens där dataintresserade från hela världen samlas för att få upptäcka de senaste nyheterna inom branschen, nätverk och lära sig mer om system, program och arbetsmetoder.
Det var 5 intensiva dagar med över 150 olika seminarium att välja på och en mässa med många av branschens ledande aktörer. Seminarium med fokus på arkitektur, databashantering eller analytics blandades med djupdykningar i Power BI, Microsoft SQL server och Azure, för att nämna några. De stora fokusämnena på PASS denna gång var självklart årets stora nyhet Microsoft Fabric, men även användarvänlighet, datalager och AI.
Som en av årets största nyheter inom data hade Microsoft Fabric en given plats på konferensen. Det var stort fokus på produkten och på vilken position den kommer ta på marknaden. Den stora skillnaden från redan existerande plattformar på marknaden är att Fabric är en ”allt-i-ett”-plattform med ett gemensamt gränssnitt för egentligen samtliga roller inom analytics. Grunden i Microsoft Fabric kommer vara OneLake, där all data ska lagras för att sedan kunna användas i alla delar av Fabric. Utöver OneLake och fabric bjöds det också på flera lärorika seminarier kring andra tekniker inom datalager så som Lakehouse, Delta Lake och Data Mesh.
Det var många seminarier inom arbetsmetoder, best practices och användarvänlighet vilket alltid är intressant. Microsoft pratade om sin kommande produkt Co-pilot, vilket är ett AI-verktyg som kommer finnas både inom Power BI och Fabric. Även visualisering och design var stora samtalsämnen och fokus låg på hur vi kan förbättra upplevelsen i Power BI.
För Attollo som leverantör av Analytics-lösningar är det viktigt att säkerställa att vi är uppdaterade kring de stora trenderna och nyheterna inom området. Teknik och arbetssätt uppdateras hela tiden och för att vi ska kunna leverera de bästa lösningarna till våra kunder gäller det att hänga med i utvecklingen. Sammanfattningsvis var det 5 spännande dagar som gav massvis med nya kunskaper som vi kommer ta med oss ut till våra kunder!