Den 29 september hölls den 6:e utgåvan av konferensen Data Summit 2030, där cirka 200 deltagare från många olika företag och nationer möts för att lyssna till inspirerande föreläsningar om datastrategier för AI- och datadrivna organisationer. Konferensens bredd gjorde att den var uppdelad i tre spår – Modern Data Strategy, Modern Data Platform samt Modern Data Architecture – och Attollo deltog med tre deltagare för att kunna täcka alla tre. Talarna var såväl produktleverantörer som olika beslutsfattare på större organisationer i Europa.
En gemensamma röd tråd i alla presentationer och runda-bords-diskussioner var att allt fler större organisationer har insett utmaningen med att centralisera analysplattformar och därför vänder sig allt fler mot en informationsarkitektur baserad på data mesh eller data products. Vägen till framgång med den typen av decentraliserade lösningar är enligt samtliga talare att börja med organisationens medarbetare. Det är viktigt att få med sig alla personer i organisationen när man vill etablera en data-driven kultur och organisation.
En annan genomgående slutsats var att moln-tjänster och dataprodukter numera har mognat så pass mycket att det inte längre är en fråga om att köpa in eller bygga rätt produkter för att möta specifika behov, utan att det mycket mer handlar om att välja det bästa av många olika produkter och tjänster. Själva mångfalden är en utmaning i sig och det har uppstått plattformar och tjänsteerbjudanden som ger en gemensam användarupplevelse över många olika produkter byggda med olika tekniker i olika moln.
Parallellt med detta ställs också höga krav på att ha rätt styrningsmekanismer på plats och på att förse användarna med plattformar som kan hjälpa till att hitta rätt bland alla organisationens dataprodukter och -tjänster.
Vill du veta mer och prata om termer som federated data governance, data mesh, data fabric eller hur man uppnår en data-driven kultur, så hör gärna av dig till oss på Attollo.