Projektbeskrivning

Effektivare verksamhetsuppföljning hos Lantmännen

BAKGRUND

BÄTTRE SKALBARHET & TILLGÄNGLIGHET

Lantmännen har arbetat med datalager och beslutsstöd under många år. Inom affärsområde Cerealia på Lantmännen hade man en längre tid funderat på att bygga en ny datalagerplattform för sin verksamhet, där man kunde säkerställa en bättre skalbarhet och tillgänglighet. Samtidigt ville Lantmännen etablera en ny DW-plattform med bättre möjligheter att enkelt och succesivt kunna bygga ut med fler affärs- och analysområden utan att tumma på förvaltningsbarheten.

Lantmännen sökte efter en konsultpartner med kreativt företagsgemensamt tänk kring Data Warehouse, med gedigen erfarenhet och med goda referenser. Attollo kunde presentera det man letande efter, och fick i uppdrag att tillsammans med Lantmännen göra ett första implementationsprojekt.

VAD HJÄLPTE VI DEM MED?

SNABBARE ANALYS ÖVER FLER OMRÅDEN

I en första projektetapp implementerade Attollo själva grundplattformen i form av ett Data Warehouse baserat på Attollos välbeprövade implementationsmönster, med tillhörande rapport- och analysmöjligheter i IBM Cognos Analytics. I denna första etapp var fokuseras på att få ihop hela affärsområdets finansiella data, inklusive den konsoliderade företagsbilden. Arbetet innebar att etablera systemsamband till affärssystem och koncernkonsolideringssystem. Lösningen togs i drift succesivt och används nu framgångsrikt inom organisationen.

Den nya lösningen ger en större möjlighet att analysera över flera områden och begrepp, och har en större tillgänglighet med kortare svarstider. Lantmännen upplever också att lösningen har en mycket större förvaltningsbarhet jämfört med den tidigare lösningen, vilket reducerar arbetsinsatser exempelvis kring felhantering i laddningar, mappningar kring verksamhetsbegrepp etc.

OM LANTMÄNNEN

LEDANDE AKTÖR I NORRA EUROPA

Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 25 000 svenska lantbrukare, har 10 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter 40 miljarder kronor på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk.

Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Bonjour, Kungsörnen, GoGreen, Gooh, FINN CRISP, Korvbrödsbagarn och Hatting. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord.