Vem är du?

Jag heter Sofia Bergkvist och är konsult på Attollo. Jag bor på Södermalm sedan ett par år tillbaka och ägnar gärna fritiden åt träning, vänner och familj.

Jag gillar att åka skidor och reser även gärna när jag får möjlighet. Jag tycker att det är kul att utmana mig själv och har lätt för att få upp intresse för nya saker. Senast på listan är att åka skoter, vilket jag tycker är väldigt kul.

Hur länge har du jobbat på Attollo?

Jag har arbetat hos Attollo sedan maj 2019. Innan dess jobbade jag inom handel men fick upp ögonen för Business Intelligence och insåg att det kunde vara något för mig. Jag valde att gå en yrkeshögskoleutbildning med specialisering på Business Intelligence-teknik som även innebar mycket praktisk erfarenhet. Efter utbildning och praktik började jag hos Attollo för att arbeta som konsult.

Vad är din roll här på Attollo?

Jag jobbar framförallt med frontend-utveckling i Microsoft Power BI, vilket innebär mycket utveckling av tabulärmodeller/SSAS och gränssnittsutveckling. Jag jobbar även en hel del med kravhantering gentemot olika beställarrepresentanter i kundens linjeorganisation. Det är kul att kunna bidra till att lösa kundens problem och komma med förslag på hur man kan utveckla och förbättra deras beslutsstödslösning.

Den första tiden arbetade jag med olika minde kunder parallellt. De senaste knappa två åren har jag jobbat med en större kund. Jag trivs med de längre uppdragen då man får möjlighet att lära känna kunden och deras miljöer bättre. Det är även kul att få möjligheten att få ta emot feedback samt se hur ens lösningar används på sikt.

Vi jobbar agilt enligt SAFe med continuous delivery i små team, vilket gör att vi kan göra tätare leveranser. Då får kunden värde från projektet tidigare än om man jobbar med stora förplanerade releaser.

Arbetet sker mestadels hemifrån till följd av Covid-19, innan pandemin satt jag alltid på plats hos kunden. Det var en omställning i början att ändra arbetssättet som man är van vid, men jag tycker verkligen att vi har lyckats få till en bra arbetssituation även på distans.

Vad har gjort att du stannat på Attollo?

Jag gillar företagskulturen på Attollo. Trots att jag inte tidigare arbetat som konsult var det enkelt att komma i gång och att vara produktiv och bidra. Vi har en bra laganda och det är lätt att få hjälp när man behöver det. Att kollegorna är så positiva och hjälpsamma är något som jag verkligen uppskattar.

När det gäller relationen till kunden gillar jag att vi är proffsiga. Vi är sociala och har en nära relation samtidigt som vi är måna om att alltid leverera.

Beskriv ditt häftigaste minne från tiden på Attollo!

Jag har ett speciellt minne från en kickoff vi på Attollo hade 2019 i Granada Spanien. Flera av oss gjorde en Canyoning-aktivitet i bergen norr om Nerja, jag var så imponerad över att alla var så modiga. Vi utmanade oss själva och pushade varandra när det behövdes och tog oss tillsammans ned från klipporna. Det var verkligen en kul aktivitet som byggde bra teamkänsla.

Hur ser du på framtiden på Attollo?

Bland annat skulle jag vilja testa på att jobba mer mot back-end. Även Microsoft Azure känns som ett spännande område vilket jag gärna skulle vilja fortsätta utvecklas inom. Många av kollegorna på Attollo arbetar med analyticsprojekt i Microsoft Azure, och det vore kul att jobba mer med dem framöver och ta del av deras kompetens och erfarenhet.

Vad skulle du vilja dela för erfarenhet?

Det är viktigt att vara lyhörd och lyssna in kundens krav och förstå vad målet är. Jag tycker inte att man ska vara rädd för att utmana kunden i sitt kravställningsarbete. Tillsammans kan vi bidra med olika kompetenser och erfarenheter för att hitta den bästa vägen framåt. Det är den gemensamma insatsen i krav- och utvecklingsarbetet som ger det bästa resultatet.