Magnus-Aronsson

Möt Magnus Aronsson, Data warehouse konsult – ”Det är roligt att få arbeta både med utveckling och metoder”

Vem är du?

Jag heter Magnus Aronsson och bor i Vasastan i Stockholm tillsammans med min sambo Emma.

Jag är intresserad av mat och dryck och står gärna i köket eller besöker nya (eller gamla) restauranger. Det är viktigt att röra på sig, så jag åker gärna skidor, både utför och på platten och jag tar gärna en eller annan löprunda. Vasaloppet har jag åkt två gånger hittills. På semestern befinner jag mig på resande fot eller på landstället vid sjön Sommen.

Hur länge har du jobbat på Attollo?

Tiden går fort, det är över åtta år nu. Jag började på Attollo i februari 2010. Då kom jag från företaget där jag gjorde mitt ex-jobb. Så det här är andra jobbet efter skolan.

Vad är din roll här på Attollo?

Jag började som BI-utvecklare och gjorde mycket rapportjobb i Cognos. Jag har även jobbat med Microsoft-kuber och SSIS. Men nu har min roll utvecklats och i mitt nuvarande uppdrag fokuserar jag på kravanalys inom data warehouse..

Jag är även scrum-master efter att ha utbildat mig mig inom det. Det är roligt att få arbeta både med utveckling och metoder.

Vad var det med Attollo som lockade dig?

Det var två kompisar från skolan som lockade över mig till Attollo. Det var bra timing eftersom jag var nyfiken på någonting nytt. Jag kände dem och fick ett bra intryck av Attollo under rekryteringsprocessen.

Vad har gjort att du stannat på Attollo?

Jag trivs här helt enkelt. Vi hjälper varandra och det är prestigelöst. Som konsult kan man säga nej till uppdrag om det inte fungerar. Man har också saker att säga till om som anställd. Vi har en gemenskap som jag tycker är viktig.

Jag uppskattar kollegorna. Vi har kul tillsammans och åker på två kick-offer per år. Det är kul i sig men gör också att vi bygger bra relationer vilket i sin tur gör att allt fungerar så bra i vardagen. Attollo är familjärt. Det känns att man är betydelsefull som person och inte bara en produktionsenhet som ska debitera tid.

Personlig utveckling är viktigt för mig och det får jag på Attollo. Man får i stort sett alltid ok om man vill gå en utbildning och för att bli bättre inom sitt nuvarande område eller för att få helt ny kunskap, som när jag utbildade mig till scrum-master.

Hur skulle du beskriva företagskulturen på Attollo?

Jag skulle beskriva vår företagskultur som prestigelös och kundfokuserad. Vi jobbar för att ha långa relationer med våra kunder. Det finns en stark känsla av ansvar för våra kunder där vi inte lämnar dem i sticket. Inga kunder är för små eller oviktiga för oss.

Attollo är ett familjärt bolag. Det är trevligt att komma in på kontoret och träffa sina kollegor. Vi har ett arbetssätt och en ersättningsmodell som gör att vi hjälper varandra, ochdet känns lätt att be om hjälp.

Beskriv ditt häftigaste minne från tiden på Attollo!

Jag vet inte om det är så häftigt men det är roligt nu när man fått lite distans till det. Vi var på kick-off i Italien då någon hade bestämt att vi skulle upp och vandra, eller snarare klättra, lederna som heter Via Ferrata. Det är bara det att jag och min kollega Micke är otroligt höjdrädda och bäst som vi klättrade där så låste det sig för oss. Det var bara för läskigt och vi klev av båda två så fort tillfälle gavs. Det var ju ett litet nederlag såklart men definitivt ett minne som etsat sig fast och som vi nu skrattar åt.

Hur ser du på framtiden på Attollo?

Jag vill vara kvar på Attollo såklart. Jag har bra uppdrag på ett intressant bolag och ett nytt projekt på gång där jag kan få köra BI-utveckling igen. Det blir troligen PowerBI vilket är lite nytt för mig. Nu kommer det troligen inte bli några problem eftersom jag jobbat med andra verktyg i flera år, och så har jag ju mina kollegor att fråga om jag stöter på problem.

Vad skulle du vilja dela för erfarenhet?

Som konsult är man mån om att producera ett resultat för kunden. Något jag har lärt mig under mina år på Attollo är att man måste ha tålamod och alltid ha ett holistiskt synsätt på det man gör. Det finns alltid en massa beroenden och komplexitet som gör att ledtiderna i projekten kan vara långa, speciellt i stora organisationer. Så mitt råd är att försöka se helheten och ha tålamod när saker går långsamt framåt. Det finns oftast en anledning till att det är så.