Vem är du?

Jag heter David och är 38 år. Det första jag tänker är att jag är konsult men jag har ju självklart ett annat liv också. Jag gillar styrketräning och vattensport samt att vara på familjens landställe på västkusten. Vind- och vågsurf är mina favoriter. Vågsurfing är klurigt, men jag har kommit upp på brädan och fått några obrutna vågor i alla fall.

Jag bor på söder och gillar närheten till vatten.

Hur länge har du jobbat på Attollo?

Jag har varit på Attollo sedan november 2013.

Vad gjorde du innan?

Före min tid på Attollo var jag konsult på Knowit i 3 år. Innan dess var jag i byggsvängen på Skanska. Jag jobbade bland annat i New York som senior financial analyst och bodde mitt i smeten på Manhattan. Det var en rolig upplevelse.

Jag har pluggat ekonomi i Uppsala och i Calgary. Till mitt stora förtret precis då det var strejk i NHL. Så ingen hockey under det året tyvärr men mycket bra skidåkning.

En kul detalj, såhär i efterhand, är att jag var i alla fall lite rik i optioner räknat under .com-boomen. Men tyvärr gick bolaget jag jobbade på i konkurs några månader efter börsintroduktionen. Så gick det med dom optionerna men det blev en bra läxa i ödmjukhet.

Vad är din roll här på Attollo?

Jag är främst konsult men jobbar även med affärsutveckling. Vi har en grupp för affärsutveckling med en person från varje team. Där är jag med och representerar teamet för verksamhetsstyrning.

Mina kundprojekt handlar i princip bara om IBM Planning Analytics. Jag jobbar med allt från kravställning, utveckling och utbildning. Det vanligaste är att jag arbetar som arkitekt och sätter designen för kundernas budget- och prognoslösningar.

Det har blivit många olika bolag i många olika branscher, alltifrån bank/finans till tjänsteföretag och konsumentprodukter. Bolagen är i regel stora eller medelstora. Det är kul med så skiftande projekt.

Vad var det med Attollo som lockade dig?

Det finns ett stort glapp mellan ekonomi och IT-funktionen. Jag vill bidra till att stänga det glappet så att personer i verksamheten får de verktyg dom behöver. Kopplingen mellan ekonomi och teknik blir bara starkare för varje dag. Det är riktigt kul att vara mitt i det.

Jag fick upp ögonen för Attollo när jag var på Knowit. Jag gillade modellen med fast ersättning och följderna den får. Det premierar samarbete och kundfokus.

Attollo har funnits länge och har bra renommé på marknaden. Det fanns också en uttalad satsning på mitt område, verksamhetsstyrning.

Vad har gjort att du stannat på Attollo?

Jag kom för modellen och har stannat för kulturen. Det är bra sammanhållning med en familjär stämning. Jag gillar att det hänt mycket och att teamet som jag jobbar i har vuxit så snabbt. Vi får nya kunder regelbundet och därmed nya roliga utmaningar. Vi har riktigt bra folk inom Planning Analytics och vi är marknadsledande i Sverige.

Efter 2 år på Attollo kom jag med i vår egen affärsutvecklingsgrupp. Det finns gott om utvecklingsmöjligheter på Attollo om man vill och satsar.

Hur skulle du beskriva företagskulturen på Attollo?

Vi är proffsiga! Alla som jobbar här är måna om kund och leverans. Vi släpper inte en kund. Även om man får slå knut på sig själv ibland för att lyckas. De allra flesta hos oss är väldigt erfarna vilket såklart bidrar till den höga graden av professionalism. Vi har även ett mentorprogram som syftar till att få mer juniora kollegor upp på banan så snabbt och bra som möjligt.

Vi samarbetar! Man kan fråga sina kollegor och man får hjälp. Det finns en öppenhet. Vi har en bra dialog mellan teamen om vem som bäst löser en kundutmaning. Vi gör det som är bäst för kunden, ingen sitter och håller på något. En platt organisation utan onödiga chefslager gör att vi blir snabbfotade och effektiva.

Vi är också måna om varandra och stöttar varandra även med privata saker. När vi åker på våra konferenser är vi mer som en stor familj än kollegor som åker.

Beskriv ditt häftigaste minne från tiden på Attollo!

Vi fick ganska nyligen en stor fin affär som vi jobbat intensivt med. Den känslan är riktigt härligt. När man får ett kvitto på att man lyckats.

Ett annat minne är när vi var på konferens på Väderöarna på västkusten. En riktigt stökig båtfärd i grov sjö dit och sedan gemenskapen med alla på Attollo.

Hur ser du på framtiden på Attollo?

Spännade! Vi växer hela tiden och ska växa ännu mer. Teamet för verksamhetsstyrning ska också bli större. Vi får in nya personer som man får lära känna och det är kul att få ta del av deras erfarenheter.

Attollo är i brytpunkten mellan ett litet och medelstort bolag. Det kommer att vara riktigt kul och utmanande att vara med och ta nästa steg.

Vi finns på en dynamisk marknad. Man vet inte riktigt vart det tar vägen. Kommer det t ex bli en konsolidering där små spelare går upp i de riktigt stora? Vart tar tekniken vägen? Även där går ju utvecklingen ruskigt fort.

Det finns mycket att vara nyfiken på och jag känner att jag är på helt rätt ställe.

Vad skulle du vilja dela för erfarenhet?

Om jag ska säga en sak är det att vara öppen och kommunicera med kunderna. Både goda och dåliga nyheter. Vänta inte till fem i tolv med att berätta om en leverans kommer bli sen eller om något oförutsett problem har dykt upp. Jag vet att det är en klyscha. Men ärlighet vara längst. Man måste våga vara ärlig helt enkelt.