Vi har pratat med Andreas Lindesten, konsult på Attollo. Andreas är 35 år och bor i Stockholms innerstad med sin sambo. När han inte jobbar spelar han gärna padel, hänger på Hammarbys hemmamatcher eller letar ny musik. På vintern är det alpint som gäller.

Vad är din roll här på Attollo?

Precis som de flesta av mina kollegor är även jag konsult, men i min arbetsroll ingår även en viss del affärsutvecklingsarbete. Vi har en affärsutvecklingsgrupp här på Attollo där jag är BI-teamets representant.

I min konsultroll arbetar jag mest med frontend-utveckling, alltså allt från analysmodeller, till rapporter, dashboards och portaler. Ett väldigt spännande område där man, för att göra ett bra jobb, behöver förstå företagets kärnverksamhet och kunna identifiera de uppföljningsbehov som finns. Så med tiden samlar man på sig en mängd bra erfarenheter om hur man, med rätt uppföljning, styr en verksamhet åt rätt håll.

Rapportutveckling innebär en stor del teknik, en del verksamhetsförståelse och inte minst en kreativ del. Den sista delen är “nam-nam”, färg och form ligger mig varmt om hjärtat och jag lägger alltid stor vikt i att göra lösningarna visuellt tilltalande.

Om jag ska ge några designtips skulle det vara att ta hjälp av företagets grafiska profil för digitala kanaler. De flesta företag har en sån, kika med webbutvecklarna om inte annat. Då känner användarna sig hemma och rapporten kan användas i alla sammanhang både internt och externt, utan en massa ändringar av utseendet.
Och håll det enkelt, använd enkla graftyper som linje- och stapeldiagram. Det finns så många sätt att förvirra folk med komplicerade grafer och rapporter. Man ska kunna förstå en rapport eller dashboard omedelbart utan vidare verksamhetskunskap. Och inga onödiga detaljer!

Just nu utvecklar jag rapporter för att visualisera vår kunds position på bolånemarknaden, där de kan följa trender i fördelningen av marknadsandelarna mellan sveriges aktörer.

Vad gjorde du innan Attollo?

Jag pluggade till civilingenjör på KTH. Jag har varit på Attollo i över 10 år nu. Jag var mitt uppe i min avhandling om Software-as-a-Service, eller “molntjänster” som det också kallas, då en kursare hörde av sig. Han hade precis börjat på ett nystartat Attollo och tyckte att jag skulle göra detsamma. Jag tog en lunch med Jonas, vår vd, och allt kändes helrätt. Så efter examensarbetet började jag på Attollo.

Vad har gjort att du stannat på Attollo?

Attollo är ett vänligt och familjärt företag. Vi är ett bra gäng med många olika egenskaper, men samtidigt en fin gemenskap. Jag umgås även med flera kollegor privat. Eller jag har turen att flera av mina vänner även är mina kollegor. Gränsen mellan fritid och jobb suddas ut lite när man umgås privat med kollegorna, kanske på gott och ont. Vi har i alla fall det väldigt roligt ihop.

Vi har en platt organisation där det är nära från idé till handling. Ser man ett behov eller har en idé så får man oftast exekvera den, bara den är till nytta för verksamheten i stort. Det finns en pragmatisk inställning på bolaget. Vi gör det som behöver göras utan en massa politik.

Ett exempel som jag själv var med i var när vi organiserade “BI-Team hack”. En gång per månad träffades vi och tog med oss våra kundprojekt in till kontoret. Vi jobbade tillsammans, spred kompetens, delade erfarenheter och hjälpte varandra. Det blev riktigt bra!

Beskriv ditt häftigaste minne från tiden på Attollo!

Jag gillar det sociala här på Attollo och alla grymma aktivitetsresor vi gör. Vi är ett aktivt bolag. Jag har många härliga minnen som när vi var i Grekland och fick lära oss grunderna i segling. Vi har även varit i alperna flera gånger och lagt åttor.

En resa som sticker ut var när vi våren 2011 var på Island och paddlade forsränning i fyragradigt glaciärvatten. Det var riktigt häftigt, sånt glömmer man inte i första taget! Vi skulle åkt dit året innan, men då var det en isländsk vulkan som ville annat.

Hur ser du på framtiden på Attollo?

Det ska bli intressant att se vad AI kommer att ha för inverkan på vårt jobb och på lösningar vi levererar till våra kunder. Fler och fler börjar fundera i banor på att lägga sina lösningar i molnet. Det öppnar dörrar till AI-världen då man får tillgång till mer flexibel serverkapacitet för avancerad analys som utnyttjar Artificiell Intelligens.

Hur skulle du beskriva konsultyrket?

Inspirerande och roligt! Man är allt som oftast i utvecklingsfas med ständig förändring. Det händer alltid mycket i projekten. Som konsult förväntas jag vara med och driva förändring, det gillar jag. Men det är ju inte bara i projekt, det behövs såklart även konsulter inom förvaltning, och det kan ju vara minst lika mycket förändringsarbete som pågår där.

Konsultyrket gör att man har en flexibel arbetsvardag. Vissa har åtaganden där man hoppar runt bland många kunder. Själv har jag de senaste fyra åren varit hos en och samma kund. Innan dessa var jag hos några andra bolag inom samma bransch, och innan dess retail och telekom. Man blir ju bra på vissa områden och bygger upp värdefull erfarenhet. Jag tycker jag har en bra balans mellan nytt och välkänt.

Vi får fler och fler inhouse-projekt när kunderna flyttar sina miljöer till molnet. Det skapar en större flexibilitet i vart ifrån man arbetar. Det är också en intressant utveckling. Men det gäller i och för sig inte bara konsultyrket.

Vad tycker du gör en bra konsult?

Lyhördhet och flexibilitet. Man måste ha en egen åsikt men samtidigt ha respekt för att det finns en historia hos kunden. Det måste man förhålla sig till. Man får lägga fram för- och nackdelar och komma med råd, men till syvende och sist är det kunden som har sista ordet.

När man jobbar med frontend och användarsidan av lösningarna kan kravarbete vara en stor utmaning. Då krävs det att man är en bra kommunikatör och man måste våga ställa de där utmanande frågorna. Att vara en social kameleont skadar heller inte då du har kontakt med många olika personlighetstyper i din vardag.

En glad och positiv team-medlem helt enkelt!