Jag har precis kommit ut från en session med titeln: Get near real-time ETL with Service Broker.
Jag tror mustaschen växte ett par centimeter på de 75 minuterna.

Det är imponerande att se hur mycket entusiasm, vilja och envishet vissa besitter.

Talaren Allen White tycker han har hittat det bästa användningsområdet för den inbyggna funktionaliteten Service Broker. Själv har jag snubblat över Service Broker vid ett fåtal tillfällen. Det den inbyggda snurran som sköter databasmail, eventmeddelandet etc. Inte alls någon dum grej med köhantering etc, men att använda den till att bygga nära realtids ETL skulle jag aldrig i min vildaste fantasi kommit fram till.

Uppenbarligen funkade det men jag vill inte ens tänka hur mycket tid han lagt på att sätta upp allt som behövs och än mindre på hur mycket ytterligare arbete som krävs för att få en robust felhantering på plats.

Argumentet Allen hade för Service Broker framför SSIS var att SSIS för små enstaka rader är mer prestandakrävande än TSQL och det har han ju helt rätt i. Usecaset här var paketbranchen och att snabbt få information om att paketet har ankommit terminalen eller liknande och då är det här säkert mindre prestandakrävanden men heeeej vilket jobb att sätta upp det och att felsöka.

Jag tror inte jag kommer använda Service Broker som det nya coola ETL-verktyget men vem vet, någon annan meddelande-snurra kanske man ger sig på när man har extremt mycket tid över.

På återhörande!