Det finns ett växande behov bland våra kunder att bättre ta tillvara på all information som samlas in. Många sitter på enorma mängder data men vet inte exakt vad nästa steg är och det är där vi kommer in.

Attollo breddar nu sin verksamhet för att även inkludera Advanced Analytics – ett team som hjälper kunden att förstå sin data, skapa modeller för beslutsunderlag och ge stöd för generell affärsutveckling.

Med fokus på Machine Learning

Vår Advanced Analytics tar avstamp i AI (Artificiell intelligens) med fokus på machine learning. Även om de flesta har hört om AI och förklaringen att det innefattar allt där man försöker få maskiner att tänka likt människan, så kvarstår ofta frågan kring hur AI ska kunna hjälpa just ens egna verksamhet.

Fascinerande exempel på självkörande bilar, ansiktsigenkänning och sjukdomsdiagnostik känns långt från de frågeställningar och den problematik som man har i sitt eget dagliga arbete och företag. Vad ska vi med komplex bildanalys och handstilstydning till när vi vill förbättra vår personalbeläggning, förbättra vår merförsäljning eller lättare nå rätt grupp av våra kunder för en riktad marknadsföringskampanj? Det är som att man försöker hitta ett problem som passar en cool lösning.

Anpassa modellen efter frågeställningen

Här tänker vi på Attollo annorlunda – vi utgår istället från frågeställningen och anpassar modellen efter den. Det är kundens data och deras behov som guidar lösningen, vilket gör att modellen kan leda till konkret handling hos kunden. Med andra ord, vilken typ av machine learning som vi till slut väljer för att bygga modellen bestäms av vilka frågeställningar kunden har.

MISSA INTE VÅRT INSPELADE WEBINAR!

Upptäck Advanced Analytics i ditt standardverktyg för Business Intelligence

Se videon här

Förbered idag, var redo för morgondagens behov

Att utgå från data gör att ett första steg hos en ny kund ofta blir en genomlysning av den data som finns, vilken kvalité den har och vad som krävs för att bygga machine learning modeller utifrån den. Även om man i dagsläget inte känner behov för mer avancerad analys så kommer med all sannolikhet den dagen då behovet uppstår. Då behöver det redan finnas data (av AI-kvalité) annars förlorar man mycket tid (kan vara upp till år) på att vara tvungna att börja samla in data och sedan bygga modellerna. Så att göra ett förberedande projekt kan man tjäna mycket tid och pengar på i längden.

Här hittar du alla bloggar i vår Advanced Analytics serie

Del 1 – Attollo tar ett grepp om Advanced Analytics

Del 2 – Advanced Analytics bearbetar klassiska frågor i ny tappning

Del 3 – Advanced Analytics – Förbered idag var redo i morgon

Del 4 – Advanced Analytics – readiness studie